Představení

Představení

V následujících řádcích bychom se Vám rády představily, abyste věděli, kdo jsme, proč jsme Eat Your Fears založily a jaký je náš pohled na výživu.


Jmenujeme se Monika a Míša, jsme nutriční terapeutky z 1. LF a na stejné škole nyní studujeme obor nutriční specialista.

Naše očekávání s nástupem do prvního ročníku byla, že budeme konečně vědět, co je skutečná pravda o výživě a co všechno jsou mýty. Sice jsme na ni mnoho předmětů zaměřených neměly, ale z toho mála, co v rozvrhu bylo, nám byla předložena klasická “fitness strava”. To znamená následující: málo tuku, nasycené mastné kyseliny stojí za srdečně-cévními onemocněními a pro hubnutí vždy funguje snížit příjem a zvýšit výdej energie. V té době jsme to vzaly jako fakt, i když jsme s některými věcmi už tehdy nesouhlasily. Více než o výživě jsme se toho ale naučily o lidském těle, což nás bavilo, protože obě máme blízko ke sportu, a tak celkový dojem po prvním ročníku byl, že je to pro nás docela přínosné, ale v nemocnici nás po dostudování rozhodně nikdo neuvidí. 

O prázdninách po prvním ročníku byl Monče diagnostikován diabetes mellitus 1. typu. Potom, co začala přibližně prvních pět měsíců jíst podle výživových doporučení, které jí nevyhovovaly, se díky doktorce Krejčí dostala k informacím o nízkosacharidové stravě. Začaly jsme více přemýšlet o tom, proč je vlastně člověku s poruchou metabolismu sacharidů doporučováno jíst je v takovém množství, jako je 250 – 300 g denně, a že navýšit tuky oproti sacharidům by vlastně bylo logické. Začaly jsme se o tuto problematiku zajímat o něco více, tedy hlavně Monča si načetla nespočet knih a zkoukla velké množství videí z různých zdrojů. Přes sociální sítě jsme poznaly některé další lidi se stejným onemocněním, kterým tato strava rovněž pomohla a vyhovuje jim. Bohužel od vyučujících a doktorů jsme se většinou souhlasu ani pochopení nedočkaly. Často nám řekli pouze to, že takto se stravovat vhodné není, ale proč by tomu tak mělo být už nám nevysvětlili, spíše řekli, že se o to nikdy ani moc nezajímali. To nás mrzelo, obzvlášť když jsme viděly, jak to Monče sedí. 

Rozhodly jsme se tedy, že se tuto stravu pokusíme dostat do povědomí co nejvíce diabetiků, protože by jim mohla pomoct k tomu, aby je jejich nemoc omezovala mnohem méně. A hlavě jsme také chtěly, aby měli možnost volby. V březnu roku 2018 dělala Monča livestream s Janinou Černou, který můžete najít na Youtube. V tu dobu jsme také založily instagramový účet @eat_your_fears.

Co se týče našeho pohledu na výživu, rozhodně netvrdíme, že nízkosacharidová strava je pro každého. Primárně bychom tuto stravu doporučily lidem trpícím diabetem I. i II. typu a lidem obézním, dále pak každému, kdo se na ní bude cítit dobře. 

Počítání kalorií není nutné a hlavně je nepřesné a dlouhodobě těžko udržitelné, ale může sloužit jako jako dobrý nástroj do začátku pro ty, kteří si neví rady s velikostí porce. Jinak by ale stravování mělo být intuitivní a měli bychom se řídit podle potřeb svého těla. Strava je tu proto, abychom se cítili dobře. Není ani nutné být otrokem kuchyně, zdravé jídlo může být na přípravu velmi jednoduché. Základem je konzumovat co nejméně zpracované potraviny, dostatek zeleniny, kvalitní tuky, komplexní sacharidy a samozřejmě dostatek plnohodnotných bílkovin. 

Mezi časté zlozvyky patří ujídání mezi jídly a zajídání smutku nebo nudy, tedy emoční jedení. Ať už člověk zvolí tři nebo pět jídel denně, měl by si každou porci naložit na talíř a v klidu a vsedě si ji sníst. 

Na závěr tohoto povídání bychom také chtěly zmínit, že většina lidí jí spíše málo a nekvalitní potraviny, než že by jedlo hodně a zaměřovali se na potraviny kvalitní. Aby bylo tělo zdravé, potřebuje dostatek energie pro chod životních funkci a k pohybu.

No Comments

Post A Comment