Jak mi jídlo zlepšilo zdraví

Jak mi jídlo zlepšilo zdraví

Lowcarb vs klasická strava

Diabetes 1. typu mi byl diagnostikován v červnu 2017. Začala jsem se stravovat podle klasických doporučení, které obsahují velké množství sacharidů rozložených do jednotlivých jídel během dne. Obecně se doporučuje, že sacharidy by měly obsahovat 45-60 % z celkového denního příjmu, takže i já jsem se tím zpočátku řídila. Co mi ale chybělo, byla jakási svoboda v jídle. Neustále jsem musela dopředu přemýšlet, co kdy budu jíst, jednotlivé porce jídla si vážit, jíst pravidelně 5-6x denně, mít u sebe cukr k případným hypoglykémiím (nízká hladina cukru v krvi), u sportu jsem si často musela měřit glykémii (hladinu cukru v krvi).

Byla jsem stále „otrok“ jídla a hlídání se. K té nemoci to sice patří, ale jen proto, že je nám to takto prezentováno. Přemýšlela jsem, jestli není i jiná možnost. Proč musím jíst takové množství sacharidů, kvůli kterým si musím píchat více inzulinu? Narazila jsem na Janiny blog a začala se o nízkosacharidové stravování zajímat více. Následně jsem potkala paní doktorku Krejčí, která je diabetoložka 3. interní kliniky 1. lékařské fakulty UK a Všeobecné fakultní nemocnice v Praze, která se touto problematikou zabývá a velmi mi pomohla.

 

Ukázka ze senzoru na klasické stravě s větším obsahem sacharidů. Senzor měří kontinuálně hladinu krevního cukru v krvi.

Na nízkosacharidové stravování jsem přešla v listopadu 2017 a od té doby se mi opravdu vše změnilo. Nepociťovala jsem hlad, díky vysazení cukru a omezení sacharidů se mi i snížily chutě na sladké, nebyla jsem tolik unavená, nemusela jsem stále jíst a kontrolovat se. Snížily se mi jak průměrné glykémie, které mám od té doby stálé, tak glykovaný hemoglobin, který ukazuje dobrou kompenzaci diabetu, hypoglykémiemi netrpím prakticky vůbec a u sportu se nemusím stále měřit a dojídat se rychlými cukry.

Teď jím 2-3x denně, když mám hlad a ne, že musím. Cítím se v podstatě úplně zdravá. Samozřejmě se musím zaměřovat nejen na jídlo, ale také se pravidelně hýbat, dobře spát a pracovat na zlepšení psychiky.

Na téma Nízkosacharidové stravování pro diabetiky 1. typu jsem psala bakalářkou práci a ráda bych se této problematice věnovala dále. Samozřejmě záleží na každém jedinci, co mu bude vyhovovat, ale já mohu tuto stravu jen doporučit.

 

Ukázka ze senzoru na nízkosacharidové stravě. Senzor měří kontinuálně hladinu krevního cukru v krvi.

No Comments

Post A Comment